21 October 2011

You Know What I'm Saying? #1



Children with disabilities are like butterflies with a broken wing. They are just as beautiful as all others, but they need help to spread their wings.




19 October 2011

Wordless Wednesday #7


[Courtesy of Kingsley Chang Yew Joe]



Wordless Wednesday #6


[Courtesy of Kingsley Chang Yew Joe]


Wordless Wednesday #5


[Courtesy of Kingsley Chang Yew Joe]



18 October 2011

Budak 2 Tahun Dilanggar 2 Kali Langsung Tidak Dipedulikan Oleh 18 Manusia Kejam!!


Kejam...

Itu saja yang dapat saya katakan. Kalau manusia jahanam yang langgar budak ni ada otak, dia pasti sempat selamatkan budak ni dengan menghantarnya ke hospital dengan cepat. Apa nak jadi dengan manusia sekarang ni. 18 orang yang boleh dilabelkan sebagai syaitan jahanam hanya tengok sebelah mata. Langsung tak bersimpati dengan nasib budak ni. Syukurlah ada seorang wanita baik hati, yang dengan cepat menariknya ke tepi, supaya tidak dilanggar lagi. Akhirnya mama budak tersebut datang dan membawanya ke hospital. 

Mulanya saya rasa sangat marah dan mulut ni pun tak henti-henti menyumpah pemandu jahanam dan 18 manusia yang tak berperikemanusiaan tu. Tapi bila saya baca komen dibawah ni, baru saya sedar, orang China sebenarnya takut untuk menolong orang. Terlalu ramai penipu di China, yang berpura-pura cedera, dan bila ada yang datang menolong, orang itu pula yang akan dituduh cuba mencederakan mereka. Dari situ, mereka akan cuba untuk memeras duit orang yang menolong mereka. 

It isn’t ignoring, it’s not daring. If one were to encounter a Nanjing judge, one would be screwed.
[Note: "Nanjing judge" refers to the infamous 2006 case of a man named Peng Yu who helped a woman to the hospital after she had fallen only to have the old woman accuse him of knocking her down. The Nanjing judge in that case ultimately ruled that common sense dictated that only the person who hit her would take her to the hospital, setting a precedent that continues only further discourages and reinforces many Chinese people's wariness to help others in similar situations.]

Macam-macamlah! Berita terkini mengenai kejadian ni boleh dibaca di SINI. Nampaknya pemandu jahanam tu sudah ditahan polis. Baguslah kalau begitu. 

Tapi bila dah tengok video ni, janganlah samakan orang Cina di negara kita dengan negara sana. Macam komen-komen dibawah ni. Jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Amalkan sikap hormat-menghormati antara kaun dan agama. Jangan cemuh atau hina orang yang berlainan agama dari kita. Semua agama mengajar kita untuk jadi orang baik. Elakkan komen negatif seperti dibawah ni. Nasib baik ada juga yang tak terpengaruh dengan hasutan negatif ni.



cina ni bodoh la..dah la mkn babi, berak x basuh,bgun pagi x mandi,gigi x penah gosok..perangai pon da mcm babi..sebok je duduk kat msia..cina-cina babi ni x yah ade pon xpe kat msia ni..bodoh x berati perut langsung..kena kat anak sendiri baru tau..faker
@yuolsak


jgn la nk judge org cina kat malaysia pn sama camni...diorg mkn babi tu hak diorg...kita ni islam...ade ke rasulullah ajar cemuh org yg beragama lain??jgn nk biadap sgt...ada je org kat china tu beragama islam...bahkan yg beragama islam tu lebih byk lg dr org islam di malaysia...
@kecomelan 


@kecomelan yg kau x puas hati apesal? same je cina china ngn cina malaysia..cina malaysia pon asalnya dari china jugak..dua2 pon mkn babi
@yuolsak 


@yuolsak bahasa tu jaga sikit...agak2 la nk sama kn cina china ngan cina malaysia....mane adab ko sebagai org islam??
@kecomelan


jgn judges orang lain la weh... orang2 kat negara lain pon blom tentu tidak skejam ini.. bukan orang china ja... 
@akuhjena92

Banyak lagi sebenarnya, malas nak tambah. So bercakap tu biarlah berotak. Jangan memalukan diri sendiri. 


Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More