25 August 2010

Pengemis Yang Suka Ambil Kesempatan!


Sangat sakit hati, bila ada orang tua sedap2 masuk office minta duit, kalau first time saya masih boleh bagi, ni dah berkali-kali datang tunjuk dokumen rumah sakit yang sudah berapa tahun punya, minta sumbangan perubatan, buku tu pun dah koyak2 rabak, dia lupa ka dia sudah selalu masuk office sini? Saya dulu sendiri pun sudah bagi berkali-kali. Adoiiii!

Saya tahu saya salah sebab tak bagi sumbangan, tapi saya sendiri pun takda duit, ni time2 pokai bah ni, haiyooo, daripada saya bagi dia, bagus saya bagi papa mama saya, ish! Saya bagi tahu pakcik tu saya tiada duit, adakah patut dia marah saya and tengking saya, "Mustahil kamu tak ada duit! Kamu kan anak boss!" Bodoh punya orang tua, terus saya pun meninggikan suaralah, sakit hati kan, saya kasitau dia, "Saya bukan anak boss, saya pun pekerja jak disini, saya betul2 tiada duit!"

Orang tua tu terkejut, sapa suruh kurang ajar, saya memang hormat orang tua, tapi kalau orang tua yang kurang ajar and gatal, boleh bla! Last2, aku terus buat kerja, aku malas mau layan, biar jak dia, pandailah tu keluar sendiri, datang tak diundang, pergi pun tak dihalau. Rasa malu sebab kurang ajar, tapi kalau orang macam ni, mesti kita mau kasar2 juga, kalau tidak, kepala kita dipijak!

Teruk betul perangai! Boleh kira pengemis ka tu kalau pakaian sangat kemas? Saya rasa ni orang tua ni kira orang senang, boring kali duduk dirumah! Jadi jalan2 minta sedekah. Kalau betul perlukan sumbangan dan pertolongan, Jabatan Kebajikan Masyarakat kan ada, jangan risau, setiap bulan terjamin juga sebab dapat bantuan dari dorang. Orang tua kalau datang sana minta bantuan, pasti dibagi. Lupa suruh dia p Jabatan Kebajikan daftar nama. 

Last but not least, mana anak-anaknya? Tiada keluarga ka? Hairan manusia masa sekarang...


2 Sweet Roses!:

jangan tertipu dengan pengemis..ada sekali saya bagi sumbangan dia pergi beli botol arak..ish! menyesal saya..ingatkan dia beli makanan dan minuman..

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More